ayam madu sirap limau

"sebuah kisah di bulan Ramadhan..diceritakan kembali oleh sorang insan yang sudah insaf.."

Bulan Ramadan datang lagi..maknanya tibalah bulan yang menguji kekuatan dan kesabaran kita..masa tu aku duduk kat asrama..bila dah jauh ngan mak ayah nie..perangai kita pun kadang-kadang 'over acting' la sikit..
hari tu balik sekolah..macam biasa aku uji kekuatan iman member aku Fakrul..and..macam biasa..iman nya senipis kulit bawang dibelah lagi tiga kali..baru je aku cerita pasal AYAM bapak aku kena langgar lori..terus dia ajak aku ponteng puasa..pantang betul dia..bila sebut pasal ayam...

Sampai kat asrama..macam biasa..kami terus pergi ke bilik member-member kite orang yang kire satu kepala larh dengan kite orang..untuk ambil order..nie kire nak ponteng puase secara berjemaah larh..masa nie boleh la buat bisnes sikit..siapa yang nak order tu..kite orang ambik la duit lebih nya sebagai upah...kalau sorang lima posen atau seringgit..10 orang lepas la duit nasi tuk kami berdua..

kalau nak ponteng puasa setakat telan biskut kering dengan air kosong buat membazir jew..menu kegemaran kite orang ayam madu dan air sirap limau..baru berbaloi nak ponteng puasa..dah selesai ambik order..tugas aku la pulak nak membelinya..kat mana lagi kalau bukan kedai mamak belakang sekolah tu..bulan puase ke..THAIPUSAM ke..mana pernah tutup kedai ni...

untuk keselamatan..aku pakai topi senang nak cover muke..mana lah tahu terserempak dengan bakal mak mertua nanti..paling penting kena bawak satu beg galas yang di biarkan kosong..yela..takkan selamba biri-biri nak bawak dalam beg plastik masuk asrama..nampak kat warden mau kena hukum jadi orang gaji dia..untuk satu semester..

masuk je kedai mamak mesti pantas..yakin and fokus pada matlamat asal..jangan nak layan tengok bola plak..dengan muka tak bersalah aku order dan tunggu la sampai siap..pastu campak je semua pesanan tu masuk dalam beg dan blah..buat apa nak tunggu lama-lama..kena serbu dengan pejabat agama kan mau besok nya muka aku kat muka depan surat khabar...

sampai kat asrama hati ni da meronta-ronta nak makan ayam madu nie..sebelum nie nampak biase je..tapi bulan puase lain sikit goyang nye..perut pun dah menyanyi..masa nak naik tangga terserempak pulak dengan warden asrama..dengan muke pelajar pintar..aku bagi salam dan terus panjat anak tangga..nanti kalau bersembang lama-lama takut pulak warden terbau ayam madu..

nampaknya semua dah ok..misi berjaya..makanan pun da bagi kat si pengirim..tunggu nak makan je lagi..air sirap pun da tersedia terhidang..jam menunjukkn satu tengah hari..cantik la nie..kalau makan lewat sangat rasa tak berbaloi plak nak ponteng puase..bila masa berbuke nanti..buat-buat la muke letih..mane orang tahu..huhu..

bile da ponteng puase..serbe salah plak makan nak bace bismillah..baru je suapan yang pertama..tiba-tiba pintu bilik kami di ketuk..masuk suapan kedua..pintu da kena terajang dah..tergamam kami bila disergah warden asrama..
mana dia tahu aktiviti kami ni??
siapa yang da pecah lubang nie??
atau mungkin ada di antara kami yang update status faceboOk..
"tengah makan tengah hari di bulan ramadan"
warden terbau ayam madu ke mase terserempak kat bawah tadi??

rupa-rupanya warden dapat kesan jejak aku..tanpa aku sedari rupa nya sirap limau dalam beg tadi da bocor..dan dengan cantik nya titisan sirap tu jatuh ke lantai bermula dari tingkat bawah sampai lah ke tingkat empat bilik aku..tanpa susah payah..warden ikut je mana air sirap tu menitis dan tau la siapa punye kerje..

selepas dibicarakan..aku didapati bersalah..dan aku mendapat hukuman paling berat pasal aku la penganjurnya..dendanya ialah membasuh toilet asrama..memotong rumput..siram pokok..dan mengecat banggunan selama satu semester..dan berkat keperihatinan aku menjaga asrama..setahun kemudian..aku dilantik menjadi ketua asrama..alhamdulillah..

P/S : sudah terhantuk baru tergadah..belajar larh dari kesilapan...

No comments:

Post a Comment