lawak alim..

nama watak dalam citer nie tak ade kena mengena dengan yang hidup..mahupun yang mati,,jika berlaku..ianya hanya kebetulan sahaja...

di dalam sebuah kampung ada 3 orang anak muda yamg suka melepak..seorang bernama Osman..sorang bernama Azlan dan sorang lagi bernama Safri..aktiviti seharian mereka menyebabkan tok imam tidak senang duduk..

 


pada suatu hari..tok imam datang dengan niat mahu mentarbiyah mereka..maka berlakulah beberapa peristiwa cabar-mencabar..tok imam mencabar 3 orang itu ke surau pada waktu Maghirb..
si Osman pun berkata.."tok imam ingat kami ni jahil sangat ke??..takpe..nanti kami buktikan yang kami bukan la jahil sangat seperti yang disangka.."

maka apabila hampir masuk waktu Maghirb pergilah mereka ke surau..tok imam pown suruh Osman azan..tanpa berlengah terus je Osman azan..
"Allah Ta'ala..Allah Ta'ala..."
degan segera tok imam merampas mikrofon daripada Osman dan menyuruh tok bilal azan semula..terserlahlah kejahilan Osman..

selepas iQamat..masa hendak sembahyang tok imam pon mengangkat takbiratul ihram..tok imam pown satu hal..angkat sekali..tak khusyuk..angkat dua kali pun tak khusyuk..masuk je kali ketiga..Azlan panggil tok imam..
"tok..tok duduk kat belakang..biar saya jadi imam.."
tok imam pown undur ke belakang..Azlan pown mengankat takbiratul ihram..
"Allahu Akbar..!.."
maka para makmum pown ikut angkat takbiratulihram dan memulakan solat

tiba-tiba si Azlan pusing ke belakang dan berkata.."ha..!.tengok..!..sekali je tok..!.."
lalu batal lah solat si Azlan..yang lain pown ikut berhenti sambil ketawa terbahak-bahak..

tok imam pown mintak si Safri jadi imam..Safri pown terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir hingga selesai solat..siap dengan wirid sekali..punyalah kagum tok imam kat Safri niii..!

lepas solat..tok imam pun puji-memuji si Safri ni..dengan bongkaknya si Safri berkata..
"hehehe..itu belum ambil wuduk lagi tu..kalau tak..lagi dasyat aku sembahyang..hehe.."

tok imam pown terkedu dan terpana..!!

(nampak sangat jahil nyer..)

No comments:

Post a Comment