Rasulullah s.a.w..contoh yang Maha Agung..

      Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat Illahi..telah mengizinkan kita untuk bernafas..untuk berjalan..untuk melihat dan mendengar..Sesungguhnya semua yang terjadi di dunia ini..dengan izin ALLAH...hatta mengerakkan satu jari sekalipon..

    nasueha nak kongsi satu cerita tentang pengorbanan Rasul kita yang Maha Mulia..penyeksaan yang beliau terima terlalu perit salah satunya ialah kisah yang ingin nasueha kongsi....(^_^)..


          "Pada suatu hari..Nabi s.a.w memasuki kawasan Masjidil Haram untuk bersembahyang..Pada masa itu,Pembesar Quraisy berkumpul bersebelahan dengan Kaabah.. apabila melihat Nabi Muhammad,mereka terus meluru dan menangkap baginda..Mereka yang ramai itu memukul,menarik janggut dan baju Nabi..


              Mereka menghina dan mengherdik Nabi Muhammad kerana Nabi dikatakan mengejek nenek moyang mereka..Nabi Muhammad yang berani itu mengaku menyatakan kesesatan orang-orang musyrikin Quraisy..Pengakuan Nabi itu membuatkan mereka semakin menggila marah..mereka menyiksa Nabi dengan mengikat leher Nabi,kemudian ditarik-tarik sehingga nabi terpaksa melutut dan menahan sakit..


               Akhirnya,Abu Bakar tiba selepas diberitahu Nabi diseksa di sisi Kaabah..Abu Bakar dengan lantangnya mengherdik mereka..
           "binasalah kamu semua..!!..apakah kamu ingin membunuh seorang yang sebangsa denganmu yang mengatakan ALLAH itu Tuhannya??..sedangkan dia membawa kepada kamu segala kesaksian yang benar?.."


                selepas Abu Bakar mengucapkan kata-kata itu,mereka memandang pula kepadanya..sekarang,Abu bakar pula yang mereka pukul dan kerjakan..Abu Bakar tidak mampu melawan..Sehingga Nabi bersuara dengan kuat..
           "biarlah mereka menyeksa kita..wahai Abu Bakar!..Sesungguhnya demi zat yang menguasai tubuhku dengan kekuasaan-Nya..aku ditugaskan menyembelih mereka semua suatu ketika nanti!.."


                 Mendengar kata-kata Nabi itu..mereka mula berhenti memukul Nabi dan Abu Bakar..Akhirnya..mereka meninggalkan Nabi dan Abu Bakar yang diseksa dengan biadap..benarlah,mereka sebenarnya takut dengan doa dan kata-kata Nabi..


                 Itulah sikap Nabi Muhammad..biarpun dirinya diseksa dan dihina..namun kesabaran dan keberanian mengatasi kesakitan yang menimpa tubuh..subhanallah..bagaimana hamba sehina kita mampu membalas budi Beliau yang begitu besar..tanpa mengorbanan Baginda dan para sahabat..kita tidak mungkin akan dapat merasai kemanisan Islam..masya-ALLAH...


      



In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhmmad, ya Rasoola Allah

You were so caring and kind
Your soul was full of light
You are the best of mankind
Muhammad, khairu khalqi Allah

Chorus:
Sallou 'ala Rasooli Allah
Habibil Mustafa
Peace be upon the Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
Muhammad, ya Rasoola Allah

Your face was brighter than the sun
Your beauty equalled by none
You are Allah's Chosen One
Muhammad, khayru khalqi Allah

Chorus

I'll try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day, and see you smile
When you see me

Chorus  

No comments:

Post a Comment